Kontraktstyring og borgerdannelse…

Kontaktstyringsprincippet er blevet mere og mere udbredt som det offentlige systems tidsstyring af serviceydelser til borgeren. Princippet bygger på kontraktmæssige aftaler om serviceydelser. Det er blandt andet kendt indenfor ældreområdet.

Det problematiske ved denne styreform er, at det ikke levner særlig meget fleksible tid til uforudsete situationer. Der ligger en høj grad af samlebåndstankegang i dette princip, som kan være meget reelt indenfor produktionsindustrien, men som ikke egner til de arbejdsområder, hvor “opgaven” er støtte, hjælp og pleje til mennesker.

Det har den negative effekt, at jo strammere styringen bliver, jo mindre plads bliver der til de menneskelige værdier. Det får mere og mere karakter af rationelle ydelser. På den måde bliver borgeren, der modtager serviceydelsen i højere og højere grad objektiviseret og tingsliggjort, som en funktionel modtager af funktionelle ydelser.

De fleste kontrakter laves desuden for en længere tidsperiode. Måske et år. Et ændret behov, for eksempel i forbindelse med sygdom – kan dermed gå hen og blive et bureaukratisk problem, da det kræver en kontraktændring af serviceydelsen.

Kontraktstyringsprincippet er en ufleksibel styreform, der er rettet mod effektivisering af rationelle delydelser. Men princippet lægger meget planlægning og styring over på borgeren, der skal praktisere en høj grad af selvstyring som modtager af de rationelle serviceydelser. Det samlede overblik og helheden kommer ensidigt til at lægge hos borgeren. Det kræver en høj grad af systemtilpasning, fleksibilitet og aktuel behovsundertrykkelse fra borgerens side – at spille sammen med en ufleksibel styreform af serviceydelser.

De private hjemmeservicefirmaer har fået kronede dage efter indførelsen af kontraktstyringsprincippet på ældreområdet. Her er der mulighed for at den ældre kan bruge sin visiterede tid hos en privat hjemmehjælp – og derudover selv supplere med ekstra betaling, for ekstra tid efter behov. Så de private hjemmeservicefirmaer har den indbyggede fleksibilitet, som det offentlige system lige så stille har afskaffet. Regningen til det offentlige bliver den samme, uanset og den ældre bruger den offentlige eller en privat hjemmepleje.

Kontraktstyringsprincippet kan på den vis opfattes som en privatisering ind “ad bagdøren” – af dele af den offentlige sektor…

» Social- og sundhedsområderne under indflydelse af moderne management…

Dette indlæg blev udgivet i Borgerdannelse. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *