Samfundet på tværs…

|

…af Ulla Thorup Nielsen…

Volden i ledighedssystemet går hårdt ud over tidligere voldsofre

august 18th, 2016 at 19:02

Vi har alle en medfødt personlighed. Den handler ikke om, hvor vi er født, hvilke uddannelser, hvilken viden og hvilke oplevelser, vi får i livet.

Vi starter alle et sted. Vores familie. Det er den første sociale sammenhæng, hvor vi gør vores erfaringer. Over tid får vi alle flere forskellige erfaringer fra forskellige oplevelser i forskellige sammenhænge.

Men det har ikke noget med vores medfødte personlighed at gøre. Vores medfødte personlig er en unik sammensætning af bevidsthed / mental kapacitet, fysisk / biologisk størrelse og temperament / sindelag. Og den konstellation er individuel og unik hos den enkelte – og udgør det integrerede hele, der er vores medfødte personlighed. Og den integrerede helhed, der udgør vores medfødte personlighed – lader sig ikke beskrive i rationelle og logiske termer. Hvis man forsøger at rationaliserer den integrerede helhed, der udgør den medfødte personlighed – så invaliderer man personligheden – og “flosser” integriteten og den menneskelige helstøbning.

Og derfra så trives vi bedre under nogle forudsætninger og vilkår – end andre. Fungerer bedre i nogle sociale sammenhænge og sammen med nogle mennesker – end andre. Nogle mennesker og sammenhænge, hvor det der er vores individuelle personlige helstøbninger modsvarer og passer godt sammen.

» Personlige livsoplevelser, integritet – og hjernes lagerstyring

Derudover er det en meget god idé, hvis man over tid vælger en uddannelse og aktiviteter – og supplere med kurser og praktiske færdigheder, der passer til den medfødte personlighed. Sådan som jeg blandt andet har gjort (I parentes skal det bemærkes, at jeg selv har sparet sammen og betalt de fleste af mine kurser og efteruddannelse.)

Det gælder specielt os, der kulturelt set har normafvigende personligheder. For mit vedkommende en høj IQ / bevidsthedsniveau / abstraktionsniveau. Det er ikke kulturelt normalt i et samfund som det danske, at kvinder som mig har den form for bevidsthed som en del af den medfødte personlighed.

Det at vælge uddannelse, aktiviteter – kurser og efteruddannelse der passer til / støtter op om den medfødte personlighed, kan være en god måde at stabiliserer og beskytte integriteten – i en til tider omskiftelig og fragmenteret verden.

» Livshistorik – CV

Kaospilotens ABC (1991 – 201*)
“A. Strukturer, begreber og sprog er ikke noget mennesker “finder” – det er noget mennesker “finder på”

B. Brug din sunde fornuft – og stol på din medmenneskelige dømmekraft!

C. Fokuser på alt det – der er “midt mellem mennesker”

Læs mere: » Kaospilotens ABC (1991 – 201*)

Hvad er menneskelig realisme?
“Hvad er kaos, etik og orden?

Jeg har en høj IQ / bevidsthedsniveau, så min oplevelsesverden er ikke helt gennemsnitlig. I praksis betyder det, at jeg har let ved at sætte mig ind i ny viden og danne overblik over opgavefeltet i en sammenhæng. Det betyder også, at min oplevelse af de ting, der sker, ret tit og ofte er langt mere komplekse og nuancerede, end menneskers er flest.

I dette hæfte kan du se en erfaringsbaseret beskrivelse af den kompleksitet af faktor, der influerer på den individuelle personlige integritet og stabilitet i relation til omgivelserne.”

Læs mere: » Hvad er menneskelig realisme?

Sundhedsprofiler & Videnskabsetik
“Den måde man regulerer og styrer den faglige seriøsitet i behandlingstilbuddene på det praktiske og konkrete plan, sker blandt andet gennem videnskabsetiske retningslinier.”

Læs mere: » Sundhedsprofiler & Videnskabsetik

Universel spiritualitet, global socialisering – og individuel integritet (1991 – 2015)
“Min overordnede teoretiske referenceramme til forståelse for ligestillingsetikken indenfor felterne kultursociologi og socialpsykologi, har jeg funderet i forståelsen for sammenspillet mellem de tre livssfærer: Den åndelige / abstrakte, den sociale (kommunikative), og den fysiske / biologiske. Sammenspillet er defineret og beskrevet af den tyske sociolog Jürgen Habermas.

Jeg blev introduceret til og brugte den teoretiske referenceramme i forbindelse med mit afgangsspeciale: » Planlægning af ældres boforhold i Aalborg kommune – Om menneskesyn og boligpolitik, Aalborg Universitet, 1991. I dette hæfte kan du se en beskrivelse af, hvad der karakteriserer de tre forskellige sfærer – suppleret med link til konkrete eksempler.”

Læs mere: » Universel spiritualitet, global socialisering – og individuel integritet (1991 – 2015)

Tro, spiritualitet og helse
Jeg er meget stærkt troende. Ikke i traditionel religiøs forstand. Men i “menneskelig forstand”. En livslære fra mine unge dage – da jeg fik nogle ret voldsomme oplevelser personligt tæt på.

Tro kan ikke flytte Bjerge. Men den kan beskytte autonomien og integriteten overfor ustabile og virkelighedsforstyrrede mennesker og sammenhænge.

Det var en dygtig psykolog (Jette, Studenterrådgivningen i Aalborg, 1991) – der lærte mig hvordan, jeg skulle “vende verdensbilledet” – for at få den “rette balance” – for at beskytte mig selv – og min integritet / autonomi.

Autonome personligheder har den bedste helbredstilstand. Det er det, der kaldes helhed og balance :)

Læs mere » Tro, spiritualitet og helse

Første ekstremoplevelse – selvmordet (1987 – 1997)

Sommeren 1987 væltede der et regulært helvede ind i mit liv. I første omgang havde jeg ingen grund til at være alarmeret. Det var en af studiekammeraterne, hvis bror havde taget sit eget liv. Men det havde jo som sådan intet med mig og mit liv at gøre. Og jeg kendte ham jo ikke.

Men i løbet af kort tid, så kørte det ud i noget, der var direkte sindssygt.

Læs mere: » Når andres problemer bliver dit problem

Jeg krattede selvfølgelig rundt for at få noget hjælp og opbakning, til at forholde mig til det her. For det var mere, end jeg var i stand til at klare. Det fik jeg selvfølgelig ikke noget ud af. Det gjorde og gør jeg aldrig. Det var den sædvanlige pestrand af en blanding af: Mennesker der fik “stikordet” til at komme til at vælte deres selvmordtanker i hovedet på mig (som om et problem ikke var nok?), dem der syntes det var et “interessant problem” (at jeg stod midt i det, og at det for mig var virkelighed – så langt var der selvfølgelig ingen, der tænkte), dem der syntes det handlede om at få mig til at “indse”, at jeg bare skulle lære at “forstå tingene godt nok” (så ville jeg selvfølgelig udvikle evnen til at være en gudinde, der kunne genoplive de døde? Og min forståelse fejlede jo ingenting!). Mit første forsøg på at få noget psykologhjælp, der kunne hjælpe mig med at takle det her, glippede også. Det var en nyuddannet, der sad og læste op af grundbog i psykologi for begyndere, og som i stedet for at forsøge at afklare, hvad der var sket, begyndte at rette på det, jeg tænkte. Hende var jeg nødt til at opgive.

Så i en alder af midt 20 var mit liv forvandlet til et regulært personligt helvede, og uanset hvad jeg greb i, så var der ikke hjælp og opbakning at finde.

Det sled på mig. Og det fik selvfølgelig konsekvenser på en række områder. Jeg foretog blandt andet et retningsskifte på min uddannelse, jeg fik helt fast i min oprindelige specialisering indenfor offentlig planlægning. Og det gik også hårdt ud over helbredet. Jeg begyndte at degenerer lige så stille og roligt. Det var der heller ingen, der bemærkede. Så det problem stod jeg også alene med. Det var lidt et kapløb med tinden, for der var et eller andet grundlæggende alvorligt galt.

Jeg fik i december 1989 selv den idé, at nogle af symptomerne kunne være diabetes 1. Jeg ringede og fik en tid hos min læge, og bad om at blive tjekket for diabetes 1. Det var det. Og derfra gik det hurtigt med indlæggelse (14. december 1989) – og afgiftning af en alvorlig diabetisk syreforgiftning. På det tidspunkt var det så alvorligt fremskreden, at det var et spørgsmål om timer eller døgn, inden jeg var gået i coma og var død af forgiftningen.

For mig var det her ikke ok. Omgivelserne reagerede ikke ved at tage noget alvorligt overhovedet.

Jeg genoptog studiet på min oprindelige specialisering indenfor offentlig planlægning, og forsøgte for anden gang at finde en dygtig psykolog, der kunne bakke mig op i at takle, det der var sket.

Denne gang var jeg mere heldig. Jette, hed hun, den psykolog jeg fandt frem til i mit andet forsøg på at få noget professionel hjælp. Hun hjalp mig med at få vendt “verdensbilledet” rigtigt.

Det var hende, der lærte mig at forstå faldgruberne ved at have en høj IQ / bevidsthedsniveau / abstraktionsniveau. Ikke at der var noget i vejen med mig, og min måde at reagere på. Men den forståelse jeg havde for andre og de ting, der skete – kunne jeg bare ikke forvente den anden vej på.

Så jeg lærte som sådan ikke noget nyt af Jette. Hun gjorde mig bare bevidst om, hvordan min måde at opfatte verden på afveg fra andre menneskers, og hvilken betydning det havde for mine relationer til andre. Ellers skulle jeg bare forsætte med at “holde fast i mig selv” – og reagere og gøre som jeg hele tiden havde gjort. Men jeg var også nødt til at lære at afvikle de “uheldige relationer” – for de var ikke sunde for mig. Det havde hun ikke noget facit på. Men hun lærte mig noget om, hvad jeg var nødt til at lære at fokusere på. Ellers måtte jeg tage det i den rækkefølge, det kom. Og så håbe på det held – at jeg over tid, mødte på nogle mennesker, der tog mig og mit liv alvorligt.

Uddybende beskrivelser omkring denne problemstilling kan se på nedenstående link:

» Kultursociologi – Etisk ligestilling & Socialpsykologi (1987 – 2015)

Trosvinkler
Meget af det, der forgik, kom til at handle om tro. Så det var også i den periode, jeg fik et bevidst afklaret forhold til mit eget forhold til tro og spiritualitet.

Min morfar og mormor. Dem var jeg meget tæt knyttet til i barne- og ungdomsårene (Så længe de levede). De var begge meget religiøse. Det har jeg aldrig selv været, ikke i religiøs / dogmatisk forstand. Men jeg lærte at have et forhold til det åndelige / religiøse / spirituelle – og have mennesker tæt på, der var meget religiøse, som en del af livet allerede fra barn af. Og det har da uden tvivl, også givet mig en form for personlig ballast, så jeg ikke selv mister jordforbindelsen – i relation til det religiøse, åndelige og spirituelle – uden at jeg samtidig har brug for at tage personligt afstand fra mennesker, der er meget religiøst dogmatisk troende? Sådan var deres liv (Mine bedsteforældre). Det er altid svært at sætter rationel formel, dato og klokkeslæt på de ting, vi lærer at acceptere som en del af “verdensbilledet” – fra barn af.

» Den tværreligiøse “formel”

» Den etiske grænse mellem det jordiske og den mentale / åndelige (2015)

» TROSVINKLER (1963 – 201*)

Job & Opgaver i perioden
Læs eventuelt mere HER: » Fag & Samfund

Kaospilotens ABC (1991 – 201*)
“A. Strukturer, begreber og sprog er ikke noget mennesker “finder” – det er noget mennesker “finder på”

B. Brug din sunde fornuft – og stol på din medmenneskelige dømmekraft!

C. Fokuser på alt det – der er “midt mellem mennesker”

Læs mere: » Kaospilotens ABC (1991 – 201*)

Hvad er menneskelig realisme?
“Hvad er kaos, etik og orden?

Jeg har en høj IQ / bevidsthedsniveau, så min oplevelsesverden er ikke helt gennemsnitlig. I praksis betyder det, at jeg har let ved at sætte mig ind i ny viden og danne overblik over opgavefeltet i en sammenhæng. Det betyder også, at min oplevelse af de ting, der sker, ret tit og ofte er langt mere komplekse og nuancerede, end menneskers er flest.

I dette hæfte kan du se en erfaringsbaseret beskrivelse af den kompleksitet af faktor, der influerer på den individuelle personlige integritet og stabilitet i relation til omgivelserne.”

Læs mere: » Hvad er menneskelig realisme?

Sundhedsprofiler & Videnskabsetik
“Den måde man regulerer og styrer den faglige seriøsitet i behandlingstilbuddene på det praktiske og konkrete plan, sker blandt andet gennem videnskabsetiske retningslinier.”

Læs mere: » Sundhedsprofiler & Videnskabsetik

Universel spiritualitet, global socialisering – og individuel integritet (1991 – 2015)
“Min overordnede teoretiske referenceramme til forståelse for ligestillingsetikken indenfor felterne kultursociologi og socialpsykologi, har jeg funderet i forståelsen for sammenspillet mellem de tre livssfærer: Den åndelige / abstrakte, den sociale (kommunikative), og den fysiske / biologiske. Sammenspillet er defineret og beskrevet af den tyske sociolog Jürgen Habermas.

Jeg blev introduceret til og brugte den teoretiske referenceramme i forbindelse med mit afgangsspeciale: » Planlægning af ældres boforhold i Aalborg kommune – Om menneskesyn og boligpolitik, Aalborg Universitet, 1991. I dette hæfte kan du se en beskrivelse af, hvad der karakteriserer de tre forskellige sfærer – suppleret med link til konkrete eksempler.”

Læs mere: » Universel spiritualitet, global socialisering – og individuel integritet (1991 – 2015)

Tro, spiritualitet og helse
Jeg er meget stærkt troende. Ikke i traditionel religiøs forstand. Men i “menneskelig forstand”. En livslære fra mine unge dage – da jeg fik nogle ret voldsomme oplevelser personligt tæt på.

Tro kan ikke flytte Bjerge. Men den kan beskytte autonomien og integriteten overfor ustabile og virkelighedsforstyrrede mennesker og sammenhænge.

Det var en dygtig psykolog (Jette, Studenterrådgivningen i Aalborg, 1991) – der lærte mig hvordan, jeg skulle “vende verdensbilledet” – for at få den “rette balance” – for at beskytte mig selv – og min integritet / autonomi.

Autonome personligheder har den bedste helbredstilstand. Det er det, der kaldes helhed og balance :)

Læs mere » Tro, spiritualitet og helse

Et livshelvede – Et dysfunktionelt behandlingsområde (1989 – 2016)
Den seriøse behandlingsmæssige del af det at leve med diabetes 1 er relativ simpel og let at lære. Man skal dog selv finde ud af det og give sig selv den praktiske oplæring. For ellers får du den ikke. Det er ikke noget der foregår i sundhedsvæsnet.

Men du kommer i praksis til at stå uden lægehjælp. For alt det der foregår i sundhedsvæsnet og indenfor det diabetiske behandlingsområde er et stort psykologisk forstyrret eksperiment, hvor diabetikere kommer til at fungere som cementblokke for psykiatrisk forstyrret opførsel. Og ikke andet. Det giver blandt andet det problem, at du ikke kan få lægehjælp i forbindelse med anden sygdom ligesom alle andre mennesker.

Det er først omkring 2010, man så småt, på forsøgsbasis, vil introducere den behandlingsrelevante / naturvidenskabelige behandling på diabetesområdet i det danske sundhedsvæsen.

Jeg gjorde det forsøg, at jeg skrev alt det jeg kunne omkring det, jeg indtil da havde oplevet, og så finde en ny praktiserende læge – og få flyttet alt min behandling til et nyt sted, og dermed få en frisk start. Det lykkedes ikke. Jeg ramlede ind i en forstyrret person, der vrøvlede og talte babysprog og ville i kontakt med min sjæl. Så hun virkede da fuldstændig sindsforstyrret.

Jeg har ikke rigtigt haft kræfter og overskud til flere overlevelsesforsøg, med at skulle lede rundt efter en læge, det kan lade sig gøre at kommunikere med på civiliseret vis. Så siden 2012 har jeg stået uden lægehjælp. Det gør så ikke den store forskel, for det har jeg jo gjort i praksis igennem efterhånden mange år. Forskellen er så bare, at jeg er blevet aflastet fra at skulle fungere som forsøgsdyr for et krater af adfærdsforstyrrede mennesker.

Det er selvfølgelig ikke optimalt at stå uden lægehjælp. Men det er så åbenbart bare vilkårene. Og det kan jeg jo ikke gøre hverken fra eller til overfor.

På nedenstående link kan du læse lidt om, hvordan mennesker med diabetes 1 bliver behandlet, og hvad jeg er blevet udsat for i det danske sundhedsvæsen.

» En læge der taler babysprog og vil i kontakt med min sjæl?

» Sundhedsprofil: Principiel aflivning af mennesker med diabetes 1

» Dansk diabetesbehandling er ikke centret om grundforståelsen for, hvad sygdommen handler om (2011)

» Fjeren og de syv Høns – En uheldig behandlingsstrategi for insulinkrævende diabetikere (1999)

» Sundhedsprofiler & Videnskabsetik

» Livet med diabetes 1 – af Ulla Thorup Nielsen

SUNDHEDSPROFILER (1989 – 201*)
…om sundhedssyn, menneskesyn og behandlingsmuligheder…

Siden omhandler problemstillinger, der ligger til grund for sygdomsopfattelser og dertilhørende behandlinger.

Sygdomsopfattelsen dikterer, hvilke behandlingsmuligheder der er til rådighed, og hvordan behandlingsmulighederne bliver brugt.

Over tid kan der opstå en vanebetinget kategorisering af sygdomme, hvor sygdomme bliver identificeret med bestemte behandlingsformer og statistiske helbredsrater.

Så bliver behandlingsformerne det centrale, og erstatter det biologiske fokus på, hvad sygdommene handler om.

Det biologiske fokus er centralt til vurderingen af den individuelle behandling.

» SUNDHEDSPROFILER (1989 – 201*)

Kaospilotens ABC (1991 – 201*)
“A. Strukturer, begreber og sprog er ikke noget mennesker “finder” – det er noget mennesker “finder på”

B. Brug din sunde fornuft – og stol på din medmenneskelige dømmekraft!

C. Fokuser på alt det – der er “midt mellem mennesker”

Læs mere: » Kaospilotens ABC (1991 – 201*)

Hvad er menneskelig realisme?
“Hvad er kaos, etik og orden?

Jeg har en høj IQ / bevidsthedsniveau, så min oplevelsesverden er ikke helt gennemsnitlig. I praksis betyder det, at jeg har let ved at sætte mig ind i ny viden og danne overblik over opgavefeltet i en sammenhæng. Det betyder også, at min oplevelse af de ting, der sker, ret tit og ofte er langt mere komplekse og nuancerede, end menneskers er flest.

I dette hæfte kan du se en erfaringsbaseret beskrivelse af den kompleksitet af faktor, der influerer på den individuelle personlige integritet og stabilitet i relation til omgivelserne.”

Læs mere: » Hvad er menneskelig realisme?

Sundhedsprofiler & Videnskabsetik
“Den måde man regulerer og styrer den faglige seriøsitet i behandlingstilbuddene på det praktiske og konkrete plan, sker blandt andet gennem videnskabsetiske retningslinier.”

Læs mere: » Sundhedsprofiler & Videnskabsetik

Universel spiritualitet, global socialisering – og individuel integritet (1991 – 2015)
“Min overordnede teoretiske referenceramme til forståelse for ligestillingsetikken indenfor felterne kultursociologi og socialpsykologi, har jeg funderet i forståelsen for sammenspillet mellem de tre livssfærer: Den åndelige / abstrakte, den sociale (kommunikative), og den fysiske / biologiske. Sammenspillet er defineret og beskrevet af den tyske sociolog Jürgen Habermas.

Jeg blev introduceret til og brugte den teoretiske referenceramme i forbindelse med mit afgangsspeciale: » Planlægning af ældres boforhold i Aalborg kommune – Om menneskesyn og boligpolitik, Aalborg Universitet, 1991. I dette hæfte kan du se en beskrivelse af, hvad der karakteriserer de tre forskellige sfærer – suppleret med link til konkrete eksempler.”

Læs mere: » Universel spiritualitet, global socialisering – og individuel integritet (1991 – 2015)

Tro, spiritualitet og helse
Jeg er meget stærkt troende. Ikke i traditionel religiøs forstand. Men i “menneskelig forstand”. En livslære fra mine unge dage – da jeg fik nogle ret voldsomme oplevelser personligt tæt på.

Tro kan ikke flytte Bjerge. Men den kan beskytte autonomien og integriteten overfor ustabile og virkelighedsforstyrrede mennesker og sammenhænge.

Det var en dygtig psykolog (Jette, Studenterrådgivningen i Aalborg, 1991) – der lærte mig hvordan, jeg skulle “vende verdensbilledet” – for at få den “rette balance” – for at beskytte mig selv – og min integritet / autonomi.

Autonome personligheder har den bedste helbredstilstand. Det er det, der kaldes helhed og balance :)

Læs mere » Tro, spiritualitet og helse

Anden ekstrem oplevelse – En voldelig kollega (1996 – 2001)
I mit andet job som nyuddannet (Hjælpemiddelinstituttet Høje Tåstrup HMI), blev jeg terroriseret til en hospitalsindlæggelse af en voldelig kollega.

Hvordan man som ledelse i ramme alvor kunne få sig selv til at ansætte en kvindelig medarbejder, med den luskede bagtanke at hun skulle bruges til at fungere som cementklods, for personlig afreagering for en voldelig medarbejder, som de selv var bange for? Det var en syg form for menneskelig ondskab.

Jeg kæmpede for mit liv, og gjorde hvad jeg kunne for at holde fast i de arbejdsopgaver, jeg var ansat til at løse. Men det lykkedes ikke for mig.

Det her foregik fuldstændig åbenlyst. Hvorfor der ikke var nogen, der greb ind og satte en stopper for det?

Det smadrede mit liv fuldstændig og helt og aldeles. Det tog cirka fire år at få ryddet i bund i alt, hvad jeg kendte, der havde været en del af mit liv, da det her skete. Der var ingen, der tog mig og mit liv alvorligt og bakkede mig op. Og mennesker, der ikke tager mig og mit liv alvorligt, hører ikke hjemme i mit liv.

Endnu en voldsom periode i mit liv. Som det dog lykkedes mig at få afrundet og vendt ryggen til. Så jeg kunne finde en anden måde at komme videre med mit liv.

I forbindelse med denne oplevelse fik jeg lavet mit livstestamente, hvor jeg har frabedt mig livsforlængende behandling i tilfælde af at jeg mister evnen til at tage stilling til mig selv (Eller det vil sige, når jeg mister kræfterne til at overleve mennesker, der ikke mener, at jeg ejer evnen til at tage stilling til mig selv). Og i mit tilfælde er det relativt nemt. Det er bare at tage insulinen fra mig, så vil jeg på et tidspunkt dø af en diabetisk syreforgiftning. Så en fordel er der da ved at have diabetes 1.

Det er efterhånden længe siden, det skete. Lidt om det, sådan i overskrifter, kan læses i nedenstående link.

» Jeg blev OFFER for en PSYKISK SYG kollega – og der var ingen, der tog mig alvorligt

Job & Opgaver i perioden
Læs eventuelt mere HER: » Fag & Samfund

Kaospilotens ABC (1991 – 201*)
“A. Strukturer, begreber og sprog er ikke noget mennesker “finder” – det er noget mennesker “finder på”

B. Brug din sunde fornuft – og stol på din medmenneskelige dømmekraft!

C. Fokuser på alt det – der er “midt mellem mennesker”

Læs mere: » Kaospilotens ABC (1991 – 201*)

Hvad er menneskelig realisme?
“Hvad er kaos, etik og orden?

Jeg har en høj IQ / bevidsthedsniveau, så min oplevelsesverden er ikke helt gennemsnitlig. I praksis betyder det, at jeg har let ved at sætte mig ind i ny viden og danne overblik over opgavefeltet i en sammenhæng. Det betyder også, at min oplevelse af de ting, der sker, ret tit og ofte er langt mere komplekse og nuancerede, end menneskers er flest.

I dette hæfte kan du se en erfaringsbaseret beskrivelse af den kompleksitet af faktor, der influerer på den individuelle personlige integritet og stabilitet i relation til omgivelserne.”

Læs mere: » Hvad er menneskelig realisme?

Sundhedsprofiler & Videnskabsetik
“Den måde man regulerer og styrer den faglige seriøsitet i behandlingstilbuddene på det praktiske og konkrete plan, sker blandt andet gennem videnskabsetiske retningslinier.”

Læs mere: » Sundhedsprofiler & Videnskabsetik

Universel spiritualitet, global socialisering – og individuel integritet (1991 – 2015)
“Min overordnede teoretiske referenceramme til forståelse for ligestillingsetikken indenfor felterne kultursociologi og socialpsykologi, har jeg funderet i forståelsen for sammenspillet mellem de tre livssfærer: Den åndelige / abstrakte, den sociale (kommunikative), og den fysiske / biologiske. Sammenspillet er defineret og beskrevet af den tyske sociolog Jürgen Habermas.

Jeg blev introduceret til og brugte den teoretiske referenceramme i forbindelse med mit afgangsspeciale: » Planlægning af ældres boforhold i Aalborg kommune – Om menneskesyn og boligpolitik, Aalborg Universitet, 1991. I dette hæfte kan du se en beskrivelse af, hvad der karakteriserer de tre forskellige sfærer – suppleret med link til konkrete eksempler.”

Læs mere: » Universel spiritualitet, global socialisering – og individuel integritet (1991 – 2015)

Tro, spiritualitet og helse
Jeg er meget stærkt troende. Ikke i traditionel religiøs forstand. Men i “menneskelig forstand”. En livslære fra mine unge dage – da jeg fik nogle ret voldsomme oplevelser personligt tæt på.

Tro kan ikke flytte Bjerge. Men den kan beskytte autonomien og integriteten overfor ustabile og virkelighedsforstyrrede mennesker og sammenhænge.

Det var en dygtig psykolog (Jette, Studenterrådgivningen i Aalborg, 1991) – der lærte mig hvordan, jeg skulle “vende verdensbilledet” – for at få den “rette balance” – for at beskytte mig selv – og min integritet / autonomi.

Autonome personligheder har den bedste helbredstilstand. Det er det, der kaldes helhed og balance :)

Læs mere » Tro, spiritualitet og helse

En stabil periode – Det specialpædagogiske arbejdsområde (2002 – 2007)

Fra 2002 til 2007 havde jeg en nogenlunde stabil periode, hvor jeg arbejdede indenfor det specialpædagogiske område.

Arbejdsmiljøet indenfor området var ret hårdt belastet, men det var og er alt det, jeg har haft med at gøre.

På et tidspunkt “væltede” hele området, og der gik hul på en byld med offentlige eksponeringer af skandalesager. Der, hvor jeg på det tidspunkt var ansat, Pensionat Kamager, gik arbejdstilsynet ind. Det var dog først en månedstid efter, at jeg havde sagt op.

Men en for mig nogenlunde stabil periode, hvor jeg fik tjent nogle penge, afdraget min studiegæld – og fik noget stabilitet og orden ind i mit liv.

Det er efterhånden længe side, jeg forlod det specialpædagogiske arbejdsområde. På nedenstående link kan du læse om vilkårene og de centrale problematikker, som jeg oplevede i den periode, jeg var beskæftiget indenfor dette område.

» Specialpædagogik og arbejdsmiljø på bostederne (2002 – 2007)

» Specialpædagogikken i etisk perspektiv

» Social- og sundhedsområderne under indflydelse af moderne management (2008)

Job & Opgaver i perioden
Læs eventuelt mere HER: » Fag & Samfund

Kaospilotens ABC (1991 – 201*)
“A. Strukturer, begreber og sprog er ikke noget mennesker “finder” – det er noget mennesker “finder på”

B. Brug din sunde fornuft – og stol på din medmenneskelige dømmekraft!

C. Fokuser på alt det – der er “midt mellem mennesker”

Læs mere: » Kaospilotens ABC (1991 – 201*)

Hvad er menneskelig realisme?
“Hvad er kaos, etik og orden?

Jeg har en høj IQ / bevidsthedsniveau, så min oplevelsesverden er ikke helt gennemsnitlig. I praksis betyder det, at jeg har let ved at sætte mig ind i ny viden og danne overblik over opgavefeltet i en sammenhæng. Det betyder også, at min oplevelse af de ting, der sker, ret tit og ofte er langt mere komplekse og nuancerede, end menneskers er flest.

I dette hæfte kan du se en erfaringsbaseret beskrivelse af den kompleksitet af faktor, der influerer på den individuelle personlige integritet og stabilitet i relation til omgivelserne.”

Læs mere: » Hvad er menneskelig realisme?

Sundhedsprofiler & Videnskabsetik
“Den måde man regulerer og styrer den faglige seriøsitet i behandlingstilbuddene på det praktiske og konkrete plan, sker blandt andet gennem videnskabsetiske retningslinier.”

Læs mere: » Sundhedsprofiler & Videnskabsetik

Universel spiritualitet, global socialisering – og individuel integritet (1991 – 2015)
“Min overordnede teoretiske referenceramme til forståelse for ligestillingsetikken indenfor felterne kultursociologi og socialpsykologi, har jeg funderet i forståelsen for sammenspillet mellem de tre livssfærer: Den åndelige / abstrakte, den sociale (kommunikative), og den fysiske / biologiske. Sammenspillet er defineret og beskrevet af den tyske sociolog Jürgen Habermas.

Jeg blev introduceret til og brugte den teoretiske referenceramme i forbindelse med mit afgangsspeciale: » Planlægning af ældres boforhold i Aalborg kommune – Om menneskesyn og boligpolitik, Aalborg Universitet, 1991. I dette hæfte kan du se en beskrivelse af, hvad der karakteriserer de tre forskellige sfærer – suppleret med link til konkrete eksempler.”

Læs mere: » Universel spiritualitet, global socialisering – og individuel integritet (1991 – 2015)

Tro, spiritualitet og helse
Jeg er meget stærkt troende. Ikke i traditionel religiøs forstand. Men i “menneskelig forstand”. En livslære fra mine unge dage – da jeg fik nogle ret voldsomme oplevelser personligt tæt på.

Tro kan ikke flytte Bjerge. Men den kan beskytte autonomien og integriteten overfor ustabile og virkelighedsforstyrrede mennesker og sammenhænge.

Det var en dygtig psykolog (Jette, Studenterrådgivningen i Aalborg, 1991) – der lærte mig hvordan, jeg skulle “vende verdensbilledet” – for at få den “rette balance” – for at beskytte mig selv – og min integritet / autonomi.

Autonome personligheder har den bedste helbredstilstand. Det er det, der kaldes helhed og balance :)

Læs mere » Tro, spiritualitet og helse

Tredje ekstremoplevelse – Volden i ledighedssystemet (2009 – 2016)
Ledighedssystemet blev så min tredje og sidste ekstremoplevelse. Det kan ikke lade sig gøre at overleve mere på den måde.

I første omgang forsøgte jeg at beskytte mig selv mod at blive personlig skrællet i det system, der jo ikke handler om job og beskæftigelse overhovedet. Ikke det jeg har oplevet. Det er bare mennesker, der har brug for at “normalreparere” dig fra deres egne personlige fordomme overfor dig. Og ikke andet. Og fordomme har der altid været mange af – overfor mig.

» Anden aktør i ledighedssystemet 2009 – 2010

Jeg havde noget opsparing til at stå, dem brugte jeg på at stå uden for systemet og bruge tiden på at læge mig selv op i webdesign, digitale netværk – og ellers blev jeg på det tidspunkt aktiv blogger på nogle af avisernes blogsider – indenfor det tværkulturelle felt – og det sundhedsfaglige felt, der jo er ret bredt.

Jeg brugte også tiden på at lave nogle erhvervsrettede opgaveprofiler, så jeg havde noget at gå videre med i livet.

» Dialog & Opgave (fokus på videndeling, opgaver og konkrete muligheder)

» PRAKSIS-design (værksted for praktisk opgaveløsning, struktur og samarbejde)

» UD-trykkeriet (værksted for sprog og udtryksformer)

For mig var det vigtigt, at jeg havde et opgaverettet fokus, i forhold til job og beskæftigelse. Det var den måde, at jeg, der har en høj IQ / bevidsthedsniveau / abstraktionsniveau, havde lært at beskytte min integritet. De der amatørpsykologiske eksperimenter de dyrker i ledighedsområdet, hvor mennesker skal finde og udleve deres meningsgivende identitet – det var ikke noget for mig.

Men trods det, at jeg var velforberedt – så hjalp det mig ikke.

Det første, der skete i november 2012, da jeg var nødt til at melde mig ledig i systemet igen – var, at jeg blev udsat for en voldelig jobcentermedarbejder.

Og den voldsspiral har så fortsat indtil nu. På et tidspunkt mistede jeg helt grebet i mit eget ståsted og udgangspunkt – og ryger ud i den “varmluftige” overlevelsesbane. Og det har været et kapløb med tiden, at skulle prøve at få noget menneskelig realistisk fodfæste igen.

» Københavns kommunes jobcenter 2012 – 2014

» Forsøgsdyr – Incita Valby 2016

Jeg har måttet køre mig selv fri af systemet den ene gang efter den anden, og stå uden indkomst – for at se om det kunne lade sig gøre at få stoppet voldsprocessen – og få greb i mit eget faglige udgangspunkt.

Samtidig har jeg måttet kæmpe for at rodfæste slagene ved at skrive. Det er blevet ret omfattende. Men tjener så mest som eksempler.

Jeg har også været nødt til at genetablere så meget af min livshistorik som muligt – for at “holde sammen på mig selv”. Det er også blevet meget omfattende.

» Livshistorik – CV

Men det er jo den måde, man bliver nødt til at beskytte sig selv mod at blive smadret til menneskelig invalid, hvis der er nogen, der flænser dig ud i tovene. Ja – jeg kendte jo turen fra tidligere. Men det gjorde det nu ikke nemmere. Og den mirakuløse menneskelige forandring / transformation, som de åbenbart håbede på, ville skabe et nyt og bedre menneske ud af mig – er også udeblevet. Det eneste, der er sket, er, at det har smadret min økonomi helt og aldeles – i flere omgange. Og det har slidt godt og grundigt på mig – rent menneskelig og helbredsmæssigt.

Hele forløbet fra november 2012 og indtil nu er en voldsspiral – og der skal bare sættes en stopper for det. Der er ikke noget positivt at sige til og om det, der er foregået i den periode.

Og det, jeg skal bruge til at køre fri af voldsprocessen – er det grundfaglige – mine opgaveprofiler – og min genetablerede livshistorik – i kraft af et noget omfattende CV. Men det er det, der modsvarer det spin, jeg blev flosset ud i – og så må det være sådan, det er.

Ellers er der ikke noget positivt at sige om denne 4 års periode. Der er aldrig noget positivt at sige om vold eller belastende perioder i livet. Dem er vi bedst tjent foruden.

Opgaver og idéudkast i perioden
Læs eventuelt mere HER: » Fag & Samfund

Kaospilotens ABC (1991 – 201*)
“A. Strukturer, begreber og sprog er ikke noget mennesker “finder” – det er noget mennesker “finder på”

B. Brug din sunde fornuft – og stol på din medmenneskelige dømmekraft!

C. Fokuser på alt det – der er “midt mellem mennesker”

Læs mere: » Kaospilotens ABC (1991 – 201*)

Hvad er menneskelig realisme?
“Hvad er kaos, etik og orden?

Jeg har en høj IQ / bevidsthedsniveau, så min oplevelsesverden er ikke helt gennemsnitlig. I praksis betyder det, at jeg har let ved at sætte mig ind i ny viden og danne overblik over opgavefeltet i en sammenhæng. Det betyder også, at min oplevelse af de ting, der sker, ret tit og ofte er langt mere komplekse og nuancerede, end menneskers er flest.

I dette hæfte kan du se en erfaringsbaseret beskrivelse af den kompleksitet af faktor, der influerer på den individuelle personlige integritet og stabilitet i relation til omgivelserne.”

Læs mere: » Hvad er menneskelig realisme?

Sundhedsprofiler & Videnskabsetik
“Den måde man regulerer og styrer den faglige seriøsitet i behandlingstilbuddene på det praktiske og konkrete plan, sker blandt andet gennem videnskabsetiske retningslinier.”

Læs mere: » Sundhedsprofiler & Videnskabsetik

Universel spiritualitet, global socialisering – og individuel integritet (1991 – 2015)
“Min overordnede teoretiske referenceramme til forståelse for ligestillingsetikken indenfor felterne kultursociologi og socialpsykologi, har jeg funderet i forståelsen for sammenspillet mellem de tre livssfærer: Den åndelige / abstrakte, den sociale (kommunikative), og den fysiske / biologiske. Sammenspillet er defineret og beskrevet af den tyske sociolog Jürgen Habermas.

Jeg blev introduceret til og brugte den teoretiske referenceramme i forbindelse med mit afgangsspeciale: » Planlægning af ældres boforhold i Aalborg kommune – Om menneskesyn og boligpolitik, Aalborg Universitet, 1991. I dette hæfte kan du se en beskrivelse af, hvad der karakteriserer de tre forskellige sfærer – suppleret med link til konkrete eksempler.”

Læs mere: » Universel spiritualitet, global socialisering – og individuel integritet (1991 – 2015)

Tro, spiritualitet og helse
Jeg er meget stærkt troende. Ikke i traditionel religiøs forstand. Men i “menneskelig forstand”. En livslære fra mine unge dage – da jeg fik nogle ret voldsomme oplevelser personligt tæt på.

Tro kan ikke flytte Bjerge. Men den kan beskytte autonomien og integriteten overfor ustabile og virkelighedsforstyrrede mennesker og sammenhænge.

Det var en dygtig psykolog (Jette, Studenterrådgivningen i Aalborg, 1991) – der lærte mig hvordan, jeg skulle “vende verdensbilledet” – for at få den “rette balance” – for at beskytte mig selv – og min integritet / autonomi.

Autonome personligheder har den bedste helbredstilstand. Det er det, der kaldes helhed og balance :)

Læs mere » Tro, spiritualitet og helse

Komplekse udredninger
En af de fordele, der kan være ved at have en høj IQ / bevidsthedsniveau / abstraktionsniveau, er, at man kan forholde sig til en høj grad af kompleksitet – og dermed er i stand til at lave nogle udredninger, der giver en noget mere nuanceret og bredspektret beskrivelse af de problemstillinger, der gør sig gældende indenfor et felt.

» Komplekse udredninger

Kompleks udredning: Eksempel 1: UDVIKLINGSOMRÅDE: Fællesprogligt paradigme for psykiatri, specialpædagogik, socialpsykiatri, neuropsykologi, stress og psykisk arbejdsmiljø – og hjernens lagerstyring

» UDVIKLINSOMRÅDE: Fællessprogligt paradigme for psykiatri, specialpædagogik, socialpsykiatri, neuropsykologi, stress og psykisk arbejdsmiljø – og hjernens udvikling og lagerstyring.

I hvilken udstrækning, der ud over selve den overordnede udredning, er noget mere konkret opgavemæssigt at gå videre med for mig?

Det vil kræve noget afgræsning på et mere konkret plan i relation til nogle af de eksisterende aktører indenfor feltet.

Kompleks udredning: Eksempel 2: Implementering af trosfrihed kræver en adskillelse mellem statsdannelse, kultur og religion

» Implementering af trosfrihed kræver en adskillelse mellem statsdannelse, kultur og religion.

I hvilken udstrækning, der ud over selve den overordnede udredning, er noget mere konkret opgavemæssigt at gå videre med for mig?

Det vil kræve noget afgræsning på et mere konkret plan i relation til nogle af de eksisterende aktører indenfor feltet.

Kaospilotens ABC (1991 – 201*)
“A. Strukturer, begreber og sprog er ikke noget mennesker “finder” – det er noget mennesker “finder på”

B. Brug din sunde fornuft – og stol på din medmenneskelige dømmekraft!

C. Fokuser på alt det – der er “midt mellem mennesker”

Læs mere: » Kaospilotens ABC (1991 – 201*)

Hvad er menneskelig realisme?
“Hvad er kaos, etik og orden?

Jeg har en høj IQ / bevidsthedsniveau, så min oplevelsesverden er ikke helt gennemsnitlig. I praksis betyder det, at jeg har let ved at sætte mig ind i ny viden og danne overblik over opgavefeltet i en sammenhæng. Det betyder også, at min oplevelse af de ting, der sker, ret tit og ofte er langt mere komplekse og nuancerede, end menneskers er flest.

I dette hæfte kan du se en erfaringsbaseret beskrivelse af den kompleksitet af faktor, der influerer på den individuelle personlige integritet og stabilitet i relation til omgivelserne.”

Læs mere: » Hvad er menneskelig realisme?

Sundhedsprofiler & Videnskabsetik
“Den måde man regulerer og styrer den faglige seriøsitet i behandlingstilbuddene på det praktiske og konkrete plan, sker blandt andet gennem videnskabsetiske retningslinier.”

Læs mere: » Sundhedsprofiler & Videnskabsetik

Universel spiritualitet, global socialisering – og individuel integritet (1991 – 2015)
“Min overordnede teoretiske referenceramme til forståelse for ligestillingsetikken indenfor felterne kultursociologi og socialpsykologi, har jeg funderet i forståelsen for sammenspillet mellem de tre livssfærer: Den åndelige / abstrakte, den sociale (kommunikative), og den fysiske / biologiske. Sammenspillet er defineret og beskrevet af den tyske sociolog Jürgen Habermas.

Jeg blev introduceret til og brugte den teoretiske referenceramme i forbindelse med mit afgangsspeciale: » Planlægning af ældres boforhold i Aalborg kommune – Om menneskesyn og boligpolitik, Aalborg Universitet, 1991. I dette hæfte kan du se en beskrivelse af, hvad der karakteriserer de tre forskellige sfærer – suppleret med link til konkrete eksempler.”

Læs mere: » Universel spiritualitet, global socialisering – og individuel integritet (1991 – 2015)

Livshistorik / CV, normafvigende personligheder og erhvervsrettede opgaveprofiler

Det er en meget god idé, hvis man over tid vælger en uddannelse og aktiviteter – og supplerer med kurser og praktiske færdigheder, der passer til den medfødte personlighed. Sådan som jeg blandt andet har gjort (I parentes skal det bemærkes, at jeg selv har sparet sammen og betalt de fleste af mine kurser og efteruddannelse.)

Det gælder specielt os, der kulturelt set har normafvigende personligheder. For mit vedkommende en høj IQ / bevidsthedsniveau / abstraktionsniveau. Det er ikke kulturelt normalt i et samfund som det danske, at kvinder som mig har den form for bevidsthed som en del af den medfødte personlighed.

Det at vælge uddannelse, aktiviteter – kurser og efteruddannelse der passer til / støtter op om den medfødte personlighed, kan være en god måde at stabiliserer og beskytte integriteten – i en til tider omskiftelig og fragmenteret verden. På den måde får man en metodisk struktureret måde at afgrænse, bearbejde og strukturere de forskellige indtryk. Specielt dem man får i ustabile sammenhænge, der ellers vil invalidere integriteten.

Erhvervsrettede opgaveprofiler
Jeg har lavet nogle erhvervsrettede opgaveprofiler, med udgangspunkt i nogle af mine fagligt metodiske grundkompetencer, der for mig giver en god afgrænset sammenhæng mellem faglige metoder og erfaring.

» Dialog & Opgave (fokus på videndeling, opgaver og konkrete muligheder)

» PRAKSIS-design (værksted for praktisk opgaveløsning, struktur og samarbejde)

» UD-trykkeriet (værksted for sprog og udtryksformer)

Nu er det et stykke tid siden, jeg har haft mulighed for at arbejde med de udkast, så der skal muligvis redigeres noget i det.

Livshistorik / CV

» Livshistorik – CV

Kaospilotens ABC (1991 – 201*)
“A. Strukturer, begreber og sprog er ikke noget mennesker “finder” – det er noget mennesker “finder på”

B. Brug din sunde fornuft – og stol på din medmenneskelige dømmekraft!

C. Fokuser på alt det – der er “midt mellem mennesker”

Læs mere: » Kaospilotens ABC (1991 – 201*)

Hvad er menneskelig realisme?
“Hvad er kaos, etik og orden?

Jeg har en høj IQ / bevidsthedsniveau, så min oplevelsesverden er ikke helt gennemsnitlig. I praksis betyder det, at jeg har let ved at sætte mig ind i ny viden og danne overblik over opgavefeltet i en sammenhæng. Det betyder også, at min oplevelse af de ting, der sker, ret tit og ofte er langt mere komplekse og nuancerede, end menneskers er flest.

I dette hæfte kan du se en erfaringsbaseret beskrivelse af den kompleksitet af faktor, der influerer på den individuelle personlige integritet og stabilitet i relation til omgivelserne.”

Læs mere: » Hvad er menneskelig realisme?

Sundhedsprofiler & Videnskabsetik
“Den måde man regulerer og styrer den faglige seriøsitet i behandlingstilbuddene på det praktiske og konkrete plan, sker blandt andet gennem videnskabsetiske retningslinier.”

Læs mere: » Sundhedsprofiler & Videnskabsetik

Universel spiritualitet, global socialisering – og individuel integritet (1991 – 2015)
“Min overordnede teoretiske referenceramme til forståelse for ligestillingsetikken indenfor felterne kultursociologi og socialpsykologi, har jeg funderet i forståelsen for sammenspillet mellem de tre livssfærer: Den åndelige / abstrakte, den sociale (kommunikative), og den fysiske / biologiske. Sammenspillet er defineret og beskrevet af den tyske sociolog Jürgen Habermas.

Jeg blev introduceret til og brugte den teoretiske referenceramme i forbindelse med mit afgangsspeciale: » Planlægning af ældres boforhold i Aalborg kommune – Om menneskesyn og boligpolitik, Aalborg Universitet, 1991. I dette hæfte kan du se en beskrivelse af, hvad der karakteriserer de tre forskellige sfærer – suppleret med link til konkrete eksempler.”

Læs mere: » Universel spiritualitet, global socialisering – og individuel integritet (1991 – 2015)

Tro, spiritualitet og helse
Jeg er meget stærkt troende. Ikke i traditionel religiøs forstand. Men i “menneskelig forstand”. En livslære fra mine unge dage – da jeg fik nogle ret voldsomme oplevelser personligt tæt på.

Tro kan ikke flytte Bjerge. Men den kan beskytte autonomien og integriteten overfor ustabile og virkelighedsforstyrrede mennesker og sammenhænge.

Det var en dygtig psykolog (Jette, Studenterrådgivningen i Aalborg, 1991) – der lærte mig hvordan, jeg skulle “vende verdensbilledet” – for at få den “rette balance” – for at beskytte mig selv – og min integritet / autonomi.

Autonome personligheder har den bedste helbredstilstand. Det er det, der kaldes helhed og balance :)

Læs mere » Tro, spiritualitet og helse

SUNDHEDSPROFILER (1989 – 201*)
…om sundhedssyn, menneskesyn og behandlingsmuligheder…

Siden omhandler problemstillinger, der ligger til grund for sygdomsopfattelser og dertilhørende behandlinger.

Sygdomsopfattelsen dikterer, hvilke behandlingsmuligheder der er til rådighed, og hvordan behandlingsmulighederne bliver brugt.

Over tid kan der opstå en vanebetinget kategorisering af sygdomme, hvor sygdomme bliver identificeret med bestemte behandlingsformer og statistiske helbredsrater.

Så bliver behandlingsformerne det centrale, og erstatter det biologiske fokus på, hvad sygdommene handler om.

Det biologiske fokus er centralt til vurderingen af den individuelle behandling.

(Sundhedsprofiler bygger videre på nogle af indlæggene fra en blog, der startede på Kristeligt Dagblads blogside: eftertanke.dk, der blev nedlagt januar 2013. Der kan forekomme en del døde link i de overførte indlæg fra den oprindelige blog.)

» SUNDHEDSPROFILER (1989 – 201*)

Leave a Reply

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>