Samfundet på tværs…

|

…af Ulla Thorup Nielsen…

De umoralske hjemmehjælpere stempler branchen…

juli 7th, 2010 at 18:27

De seneste dages afsløringer om systematisk snyd med hjemmehjælpen i Håndværkerhaven i København – har rystet mange. Jeg fatter ikke, at noget sådan kan få lov til at udvikle sig så groft – som det er tilfældet.

Det er altid ærgerligt når moralen krakelerer – og det går hårdt ud nogle af samfundets svage grupper. Men det kan også få en negativ konsekvens for de hjemmehjælpere, der har moralen i orden – for konsekvensen af afsløringerne er en mistro til branchen.

De ansatte indenfor omsorgsområdet har i forvejen svære vilkår – og et negativt fokus, skabt af tvivl om hvorvidt de ansatte passer deres arbejde eller bare slapper den, vil gøre det svære i fremtidige diskussioner om arbejdsvilkår.

Der er meget debat og kritik af velfærdsydelserne i Danmark – når det gælder samfundets svageste. Og mange diskussioner går på, hvorvidt området får tildelt nok ressourcer – eller om de tildelte ressourcer ikke bliver brugt godt nok. I Håndværkerhaven bliver ressourcerne ikke brugt godt nok. Om det er en enlig svale eller en tendens – vil fremover komme til at præge den politiske dagsorden.

Det er meget kortsigtet og indskrænket at lave de numre, som de ansatte i Håndværkerhaven laver – for det kan let komme til at gå utrolig hårdt ud over kollegaerne i branchen som helhed.

Medieopmærksomhed er med til at skabe generelle billeder og fordomme, og det er ikke rimeligt overfor de mange, der knokler og passer deres arbejde…

Hvor må det være irriterende at arbejde indenfor et område, hvor der er dårlige sager.

Tags: ,

2 Responses to “De umoralske hjemmehjælpere stempler branchen…”

  1. Sprog og ord med indbyggede holdninger « Kommunikation & IT… Says:

    […] er det vi oplever, når for eksempel en dårlig sag i hjemmeplejen, kan rejse en folkestemning mod samtlige ansatte i hjemmeplejen. Det er et eksempel på, hvor let der kan opstå hurtige generaliseringer og kategoriseringer, når […]

  2. Sprog og ord med indbyggede holdninger « Pædagogik, projekt & planlægning… Says:

    […] er det vi oplever, når for eksempel en dårlig sag i hjemmeplejen, kan rejse en folkestemning mod samtlige ansatte i hjemmeplejen. Det er et eksempel på, hvor let der kan opstå hurtige generaliseringer og kategoriseringer, når […]

Leave a Reply

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>