Kategoriarkiv: Organisation og læring

Legtim perifer deltagelse

(Noter fra kursus i Organisation og læring – KUA 2008) Kilde: Jean Law og Etienne Wenger – Legitim Perifer deltagelse Det vedrører den proces, hvorigennem nytilkomne bliver en del af praksisfællesskabet. Den sociale proces underlægger sig, læring af de relevante … Læs resten

Udgivet i Organisation og læring | Tagget , , , | Skriv en kommentar

Læringsrum og arbejdsvilkår

(Noter fra kurset organisation og læring – KUA 2008) Kilde: Læringsrum og arbejdsvilkår – Pernille Bottrup Begrebet læringsrum Beskæftiger sig med de muligheder og begrænsninger, der eksisterer for at man kan lære i det daglige arbejde. Fokus er på hverdagen … Læs resten

Udgivet i Organisation og læring | Tagget , | Skriv en kommentar

En social teori om læring: Praksisfællesskaber

(Noter fra kurset Organisation og læring – KUA 2008) Kilde: Etienne Wenger – En social teori om læring Nøgleord: Praksisfællesskaber Betydning for erkendelse og læring Vi er sociale væsner Kundskab drejer sig om kompetence i forbindelse med det, der tillægges … Læs resten

Udgivet i Organisation og læring | Tagget , , , | Skriv en kommentar

Organisatorisk læring – Single- og double-loop

Argyris, C. “Organisatorisk læring – single- og double-loop” Læring i organisationer sker under to betingelser: Når en organisation opnår det tilsigtede (match); og når en organisation identificerer et mismatch og korrigerer det – og vender et mismatch til match. Single-loop … Læs resten

Udgivet i Organisation og læring | Skriv en kommentar

Social- og sundhedsområderne under indflydelse af moderne management

(Eksamensopgave – Organisation og læring – Pædagogik KUA – 2008) Social- og sundhedsområderne: Hospitaler, hjemmepleje og døgninstitutioner – har i de senere år gennemgået en organisatorisk omstilling til moderne ledelsesformer. /l. 15., s.1/ I efteråret 2007, blev der sat fokus … Læs resten

Udgivet i Organisation og læring | Tagget , , , , | Skriv en kommentar