Kategoriarkiv: Studie

Voksenpædagogik, skrivemetode og læringsrum…

Det emnemæssige indhold i grundkurset i voksenpædagogik hos AOF (1999) var: Voksenundervisningsområdet, Kommunikation, Transaktionsanalyse (» Transaktionsanalyse – Taler ud op, ned eller “ligeud”?), Supervision og feedback, Præsentationsteknik og undervisningsmetoder, Skriveprocessen som metode (» Skriv din hukommelse “frem”…), Kropssprog, Lærerrollen, Planlægning … Læs resten

Udgivet i Fag: Pædagogik | Skriv en kommentar

Forandringsprocesser og projektledelse…

Kurset i projektledelse på DTU (september – december 1999) var på alle måder godt. Det var et blandet hold bestående af studerende på DTU, der tog kurset som del af deres grunduddannelse, og så var der en del, der ligesom … Læs resten

Udgivet i Projektledelse | Skriv en kommentar

Om pædadogik

Pædagogik er lære om opdragelse, uddannelse, læring og undervisning. Det, jeg finder interessant, er – at faget har praksisrelation til mange livsområder: Arbejdslivet, sundhedsområdet, det sociale område – vores måde at opbygge samfundet på. Vi opdrager, underviser og lærer – … Læs resten

Udgivet i Fag: Pædagogik | Tagget | Skriv en kommentar

Projektets faser

Beskrivelse af udviklingen i et projekts kultur. De samme karaktertræk kan ses ved strukturændringer i organisationer – og opbygningen af teams. Fase 1 Karakteristik Fase 2 Karakteristik Fase 3 Karakteristik Fase 4 Karakteristik Undertrykte følelser Her tæller kun præstation En … Læs resten

Udgivet i Projektledelse | Tagget , , , | Skriv en kommentar

Mekanistisk og organisk organisation

To eksempler på organisationsformer Mekanistisk organisation Organisk organisation Stabil arbejdsfordeling. Opgaver fordeles på eksisterende funktionsområder. Opgaver koordineres gennem hierarkiet. Ansvar, pligter, rettigheder og metoder er foreskrevne. Magtcentralisering oppe i hierarkiet, gennem informationsstyring oppefra. Styring er anvisning og kontrol fra overordnet. … Læs resten

Udgivet i Projektledelse | Tagget , , | Skriv en kommentar

Legtim perifer deltagelse

(Noter fra kursus i Organisation og læring – KUA 2008) Kilde: Jean Law og Etienne Wenger – Legitim Perifer deltagelse Det vedrører den proces, hvorigennem nytilkomne bliver en del af praksisfællesskabet. Den sociale proces underlægger sig, læring af de relevante … Læs resten

Udgivet i Organisation og læring | Tagget , , , | Skriv en kommentar

Læringsrum og arbejdsvilkår

(Noter fra kurset organisation og læring – KUA 2008) Kilde: Læringsrum og arbejdsvilkår – Pernille Bottrup Begrebet læringsrum Beskæftiger sig med de muligheder og begrænsninger, der eksisterer for at man kan lære i det daglige arbejde. Fokus er på hverdagen … Læs resten

Udgivet i Organisation og læring | Tagget , | Skriv en kommentar

Introduktion til pædagogik

(Noter fra kursus i Pædagogik – faget historisk – KUA 2008) Pædagogik Pædagogik er studiet af forskellige måder at diskutere pædagogik. Generel opfattelse: Opdragelse Uddannelse Undervisning Praktisk KAN Praktisere Mange holdninger Kunne Teoretisk VED Teoretiker Viden Praktisk pædagogik BØR: kærlighed … Læs resten

Udgivet i Fag: Pædagogik | Tagget , | Skriv en kommentar

Arbejdspolitisk nyorientering

(Noter fra kurset organisation og læring – KUA – 2008) Kilde: “At lave noget for dets egen skyld” – Birger Steen Nielsen – Social Kritik Med afsæt i Richard Sennetts seneste bog – Den ny Kapitalismes kultur – prøver forfatteren … Læs resten

Udgivet i Dannelsesteori | Tagget , , | Skriv en kommentar

En social teori om læring: Praksisfællesskaber

(Noter fra kurset Organisation og læring – KUA 2008) Kilde: Etienne Wenger – En social teori om læring Nøgleord: Praksisfællesskaber Betydning for erkendelse og læring Vi er sociale væsner Kundskab drejer sig om kompetence i forbindelse med det, der tillægges … Læs resten

Udgivet i Organisation og læring | Tagget , , , | Skriv en kommentar