Kategoriarkiv: Læringsrum & læreprocesser

En skole for hele hjernen?

Hjernen er en muskel – og det er kun de sider / færdigheder, der bliver stimuleret med “udfordringer”, der udvikler sig. De sider af “muskulaturen” der ikke får træning – bliver “slappe” / “underudviklede”. I en fragmenteret “verden”, får mennesker … Læs resten

Udgivet i Hverdagspraksis, Læringsrum & læreprocesser, Sprog og kommunikation | Skriv en kommentar

Forbedret psykiatri?

Mennesker der får psykisk diagnoser er lige så forskellige som andre mennesker, og det er årsagerne der giver anledning til den psykiske ustabilitet også. Når man fremadrettet skal tænke i behandling, må det foregå med udgangspunkt i de individuelle årsager, … Læs resten

Udgivet i ...kommentaren, ...udviklingsområder på tværs af kulturen, Arbejdsmiljø, Borgerdannelse, Etik og grænser, Forandringsledelse, Hverdagspraksis, Kommunikation og videndeling, Kultur og normer, Læringsrum & læreprocesser, Organisationsudvikling & Sammenhængskraft, Specialpædagogik, Struktur og trivsel | Skriv en kommentar

Personlige læreprocesser er kontekstbestemt…

Der er kommet meget fokus på selvudvikling og personlig læring i de senere år. Men meget er ikke relevant som personlig læreproces, da det er kontekstbestemt. En realistisk opdeling i individ og miljø/omgivelser – er central for harmoniske læreprocesser. En … Læs resten

Udgivet i Læringsrum & læreprocesser | Skriv en kommentar

Læreprocesser…

Der er det ved læreprocesser, at du ikke ved, hvad du kommer til at lære og erkende – før du har lært og erkendt. Man kan ikke planlægge, hvad man vil lære og erkende i livet. Man kan have et … Læs resten

Udgivet i Læringsrum & læreprocesser | Tagget , , | Skriv en kommentar

”Livliner”, selvforståelse – og patientrollen…

Hvis man skal have et godt og konstruktiv feedback til selvforståelse, skal man finde nogle mennesker, der er meget dygtige på deres felt – i kombination med muligheden for at kunne fordybe sig fagligt på dette felt, og få en … Læs resten

Udgivet i Læringsrum & læreprocesser | Tagget , , , , | Skriv en kommentar

De mange intelligenser…

I vores vestlige kultur, er meget centreret om den matematisk/logiske intelligens. Det går igen i meget – også i den måde der debatteres i det offentlige rum. Men vi har mere end en form for intelligens, vi har mange intelligenser, … Læs resten

Udgivet i Læringsrum & læreprocesser | Tagget , , , | En kommentar

Læring – og fiktive ”filtre”…

Eksisterer der noget, der kan kaldes en objektiv virkelighedsopfattelse? Nej. Det gør der ikke. Vi ser alle verden gennem en form for subjektivt “filter”, der på sin vis er fiktivt. Et “filter” vi har dannet gennem livet – og som … Læs resten

Udgivet i Læringsrum & læreprocesser | Tagget , , | Skriv en kommentar