Hvad er et overgreb? – Specialpædagogikken i etisk perspektiv

Opfølgende og perspektiverende projektrapport omkring mine erfaringer indenfor det specialpædagogiske arbejdsområde (2002 – 2007).

“Den kompleksitet af problemstillinger, der er beskrevet i denne rapport om vilkårene indenfor det specialpædagogiske område, giver et godt billede af nogle generelle problematikker omkring: Organisationsudvikling og arbejdsmiljø; Organisationsformernes indflydelse på mulighedsrummet for faglig praksis; Tabuer og fordommes blokeringer for konstruktiv problemløsning; Gruppedynamik, gruppepres og samarbejdsformer; Vold og mobning i belastede miljøer; Minoriteters ligestillingsproblematikker; Faglig professionalisme og praksisetik i arbejde med mennesker.

Indholdet er en blanding af illustrative konkrete hændelser fra hverdagspraksis, overordnet opfølgning af hverdagspraksis i strukturel og teoretisk perspektiv, samt egne bud på definitioner af de mere abstrakte etiske problemstillinger.”

“Indhold

Indledning: Rammer og perspektiv

· Intro

· Lovgivningen indenfor det specialpædagogiske område

· Fagligt perspektiv

· Et fagligt professionelt løft?

Kap. 1: Specialpædagogikken i etisk perspektiv

1.1: Hvad er et overgreb?

· Hvad er et overgreb?

· Hvad er menneskelig realisme?

· “Vinkler” på ligestilling – i etisk perspektiv

· Sundhedsprofiler & Videnskabsetik

1.2: Diagnoser, følgediagnoser og individuelle udredninger

· Rette hjælp, rette tid og sted

· Eksempler fra det specialpædagogiske område

1.3: Organisation, styring og metoder

· Specialpædagogik og arbejdsmiljø på bostederne 2002 – 2007

· Social- og sundhedsområderne under indflydelse af moderne management

BILAG B.1: Konkrete eksempler fra praksis

B.1.a: Psykiatrisk forstyrrede personligt udlevende processer

· Er sprog og tanker medfødt?

· Sidder arbejdsopgaverne i navlerne på de ansatte?

· Social etik eller grænseløs behovsudlevelse?

· Offentlig intimvoldtægt

B.1.b: Hvem generer den grænseoverskridende og voldsomme adfærd?

· Voldshåndtering

· Beboernes hverdagsetik

· Autoriteten og majoriteten sætter dagsordenen

B.1.c: Social etik og grænser i hverdagen

· Situationsbetingede og individuelle etiske grænser

· Afgrænsning af ydre påvirkninger og stabilisering af genkendelige “verdensordner”

· “Civilisering” af den medmenneskelige kontakt

· Socialt fællesskab baseret på medarbejdernes egne personlige grænser

B.1.d: Fiktivt konstruerede parallelverdner”

Læs mere her: » Specialpædagogikken i etisk perspektiv

Dette indlæg blev udgivet i ...udviklingsområder på tværs af kulturen, Definitioner. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *