Organisationsudvikling og sammenhængskraft: Videndeling

Forskellige former for viden kræver forskellige formidlingsformer, ellers kan der let opstå det, der kan kaldes vidensforvirring. Overordnet kan vi dele viden op i fire forskellige kategorier: Det abstrakte, det komplekse, det komprimerede og det konkrete.

Det abstrakte.

Begreber der ikke har fysisk form og kan give anledning til mange forskellige fortolkninger og misforståelse. Visuel beskrivelse i form af illustrationer.

Tekst under redaktion.

» Gud eller guder?

Det komplekse.

Overblik over overordnede sammenhænge. Formidling af overblikket med visuel beskrivelse i form af for eksempel en organisationsplan for praksisfællesskaber.

Tekst under redaktion.

» Organisationsudvikling og sammenhængskraft: Fokuspunkter

Det komprimerede.

Mange detaljerede informationer der skal huskes på. Skriftlig information med let adgang til viden om detaljerne når behovet opstår.

Tekst under redaktion.

» Organisationsudvikling og sammenhængskraft: Praksis 2

Det konkrete.

Konkrete oplevelser i konkrete situationer. Det vil sige kombinationen af oplevelse i forhold til ydre vilkår.

Tekst under redaktion.

» Fokus på oplevelse eller problemstilling?, » Den “slags” mennesker – i “skæve” miljøer…

Organisationsudvikling og sammenhængskraft.

» Organisationsudvikling og sammenhængskraft: Dialog og dagsorden

» Organisationsudvikling og sammenhængskraft: Videndeling

» Organisationsudvikling og sammenhængskraft: Fokuspunkter

» Organisationsudvikling og sammenhængskraft: Verdensbilleder

» Organisationsudvikling og sammenhængskraft: Praksis 4 (Digitale medier)

» Organisationsudvikling og sammenhængskraft: Praksis 3 (Det specialpædagogiske område 2/2)

» Organisationsudvikling og sammenhængskraft: Praksis 2 (Det specialpædagogiske område 1/2)

» Organisationsudvikling og sammenhængskraft: Projektet

» Organisationsudvikling og sammenhængskraft: Praksis 1 (Begrebet tilgængelighed)

» Samfundspolitisk styring og regulering

» Forandringsprocesser og projektledelse

» Voksenpædagogik, skrivemetode og læringsrum

Dette indlæg blev udgivet i Organisationsudvikling & Sammenhængskraft. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *