Organisationsudvikling og sammenhængskraft: Praksis 1 (Begrebet tilgængelighed)

Hos Center for Ligebehandling af Handicappede arbejdede jeg med dokumentation, definition og implementering af begrebet tilgængelighed.

Min tilgang og mit ståsted i forhold til de centralpolitiske sammenhænge var noget utraditionel. Dels var der arbejdsformen. De gamle ministerielle sammenhænge var præget af en indgroet sagsbehandlerkultur. Der sad hver medarbejder på hvert sit kontor og passede sine egne sager. Den mere åbne og samarbejdsorienterede projektarbejdsform, som jeg kom med, var ret ny for den verden.

Så det blev for disse sammenhænge en anderledes åben arbejdsproces. Dem, der måtte vide bedst, måtte jo være dem der havde problemerne tæt på? Så det blev med interview, spørgeskemaundersøgelser og høring hos en række forskellige kommuner og interesseorganisationer (» Skoler lever ikke op til adgangskrav).

Udover arbejdsformen var der projektets indholdsside.

Pjecen » Sådan informerer du alle! – En vejledning i at informere handicappede blev en stor succes, og fik ros fra ret mange sider, blandt andet flere af de nordiske handicapråd. Det var det første forsøg på at lave en fælles sammenskrivning af informationskrav på tværs af forskellige gruppers forskellige behov.

Den største succes var dog, at de dokumenterende projekter, der kom ud af det, blev startskuddet til, at begrebet tilgængelighed blev et nyt omdrejningspunkt for den måde man fremadrettet arbejdede med handicappolitiske kravspecifikationer på. Det gjorde det lettere for de forskellige handicapgrupper at stille konkrete krav til både byggeri og informationsmateriale. Et af de konkrete resultater blev også en offentlig bevilling til, at man på Hjælpemiddelinstituttet oprettede et center for tilgængelighed, der skulle arbejde mere fagspecifikt videre med begrebet i relation til byggeri.

Organisationsudvikling og sammenhængskraft.

» Organisationsudvikling og sammenhængskraft: Dialog og dagsorden

» Organisationsudvikling og sammenhængskraft: Videndeling

» Organisationsudvikling og sammenhængskraft: Fokuspunkter

» Organisationsudvikling og sammenhængskraft: Verdensbilleder

» Organisationsudvikling og sammenhængskraft: Praksis 4 (Digitale medier)

» Organisationsudvikling og sammenhængskraft: Praksis 3 (Det specialpædagogiske område 2/2)

» Organisationsudvikling og sammenhængskraft: Praksis 2 (Det specialpædagogiske område 1/2)

» Organisationsudvikling og sammenhængskraft: Projektet

» Organisationsudvikling og sammenhængskraft: Praksis 1 (Begrebet tilgængelighed)

» Samfundspolitisk styring og regulering

» Forandringsprocesser og projektledelse

» Voksenpædagogik, skrivemetode og læringsrum

Dette indlæg blev udgivet i Organisationsudvikling & Sammenhængskraft. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *