Handleplaner og pædagogik…

Handleplaner er det centrale koordinerende pædagogiske arbejdsredskab i arbejdet på bosteder for voksne udviklingshæmmede.

Handleplanerne skal sikre at beboeren ikke udsættes for en række impulsive pædagogiske tiltag. Handleplanen laves i et samarbejde mellem beboer, pårørende, bostedets kontaktpersoner og dagtilbuddet. Planen laves for et år ad gangen – og godkendes på et handleplansmøde – hvor også den kommunale sagsbehandler deltager. Den kommunale sagsbehandler skal sikre beboerens juridiske rettigheder, og at arbejdet med handleplanen lever op til en vis kvalitet.

Handleplansdokumenter…

Handleplansdokumenterne kan se noget forskellige ud fra kommune til kommune, og der kan være forskel på, hvad der er mest fokus på. Det pædagogiske? Det selvbestemmende? Det funktionelle?

På bostedet Kamager bestod handleplanen i 2007 af 3 deldokumenter: En handleplan med beskrivelse af beboerens hverdag, egne aktivitetsønsker og de pædagogiske mål; En funktionsbeskrivelse med vurdering af beboerens funktionelle færdigheder; og en afgørelse omkring godkendelse af handleplanen og hvilken hjælp beboeren var berettiget til at få bevilliget.

» Handleplan…

» Funktionsbeskrivelse…

» Bostedets afgørelse…

Dette indlæg blev udgivet i Pædagogik. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *