De mange intelligenser…

I vores vestlige kultur, er meget centreret om den matematisk/logiske intelligens. Det går igen i meget – også i den måde der debatteres i det offentlige rum.

Men vi har mere end en form for intelligens, vi har mange intelligenser, og den matematisk/logiske er kun en af dem. Begrebet de mange intelligenser er i sin oprindelse en læringsteori, der blev introduceret af den amerikanske psykolog Howard Gardner.

Howard Gardner introducerede oprindeligt 7 forskellige former for intelligenser: Verbal/sproglig, musikalsk, matematisk/logisk, visuel, kropslig, intrapsykisk, interpsykisk.

Der er selvfølgelig, ligesom indenfor andre teoretiske felter, en løbende udvikling og en masse diskussion om hvor mange og hvordan de forskellige intelligenser skal defineres.

Det, der er det centrale ved begrebet de mange intelligenser, er, at den matematisk/logiske intelligens har sin begrænsning, når det handler om at opfatte, beskrive og forklare de ting, vi som mennesker oplever og erkender. De fleste af os trækker på nogle af de andre intelligenser, når vi registrer, reflekterer og reagerer på det, der sker omkring os.

Læs eventuelt mere om de mange intelligenser:

» Howard Gardners 7 intelligenser

» De mange intelligenser (Wikipedia)

» De mange intelligenser (En enkel og illustrativ beskrivelse)

» Test: Hvordan er du intelligent?

» Billeder af de mange intelligenser

Dette indlæg blev udgivet i Læringsrum & læreprocesser og tagget , , , . Bogmærk permalinket.

En Kommentar til De mange intelligenser…

  1. Ulla Thorup Nielsen Ulla Thorup Nielsen skriver:

    Bruger vi begrebet: De mange intelligenser, til at forholde os til de ting, der kører skævt, ved udviklingskoncepter, der er baseret på selvrealisering som noget logisk, der ensidigt knytter sig til “tankens kraft” – så kan det billedligt forståes som et forsøg på at lade den matematisk/logiske intelligens overtage, erstatte eller tilsidesætte de andre intelligenser.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *