Legtim perifer deltagelse

(Noter fra kursus i Organisation og læring – KUA 2008)

Kilde: Jean Law og Etienne Wenger – Legitim Perifer deltagelse
Det vedrører den proces, hvorigennem nytilkomne bliver en del af praksisfællesskabet.
Den sociale proces underlægger sig, læring af de relevante færdigheder.
Læring er et integreret og uadskilleligt aspekt af social praksis.

Teori-udvikling
Fra mesterlære til situeret læring. Medførte at mesterlære – blev et modeleksempel i et bredere teoretisk perspektiv

Alle aktiviteter er situerede

  • Aktiviteter i og med verden
  • Aktør, aktiviteter og omverden skaber hinanden
  • Almen viden har kun kraft ved specifikke omstændigheder.
  • Almenhed forbindes ofte med abstrakt repræsentation
    • Medfører: abstrakt præsentation er betydningsløs, hvis den ikke specificeres i forhold til den forhåndenværende situation.

I denne forståelse er “abstraktionskraft” helt igennem situeret i forhold til personens liv og i den kultur der muliggør den.

Det specifikke indebærer altid en form for generalitet. Det medfører: At ideer kan overføres overbevisende af historier – bedre end ideen i sig selv.

Fra situeret læring til perifer legitim deltagelse

I situeret læring er de kognitive processer primære
I perifer legitim deltagelse er social praksis primær

  • Det perifere henviser til, at der er mange varierede måder at være deltager på.
  • Perifer deltagelse handler om, at være placeret i det sociale rum
  • Perifer-hed – handler om muligheden for at udvikle mere magt og selvtillid.

Magt – eller magtesløshed ved meningstilkendegivelser mellem praksis fællesskaberne.
Der er ingen kerne eller centrum i praksis fællesskaberne. Fællesskaberne er ikke liniære eller cirkulære – de er mere komplekse.

  • Perifer deltagelse kan føre til fuld deltagelse.
  • Nytilkommendes deltagelse er ikke udskilt fra praksis.
  • Dynamisk begreb: Perifer-hed er en åbning med adgang til forståelse gennem involvering.

Et analytisk perspektiv
Hvordan teori – uden at abstrahere ?
Et forsøg på at undersøge begrebets konkrete relation.

  • Den teoretiske betydning ligger i mangfoldigheden af dets forbindelser.
  • Legitim perifer deltagelse – beskrives som et analytisk perspektiv.
  • En skelnen mellem læring og tilsigtet belæring.

Fremtidige problemstillinger

  • Ulige magtrelationer
  • Fremmedgørelse fra fuld deltagelse
Dette indlæg blev udgivet i Organisation og læring og tagget , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *