Tilgængelighed og ligebehandling

Begrebet tilgængelighed er centralt til vurdering og forståelse af ligebehandling af handicappede borgere, med ikke handicappede borgere.

De år jeg beskæftigede mig med handicappolitik, var implementeringen af begrebet tilgængelighed centralt.

Et handicap er kun et handicap i den udstrækning, det giver nogle barrierer i forhold til omgivelserne. Jo mere der bliver gjort for at nedbryde de barrierer, og gøre for eksempel mulighederne for at tilegne sig informationer, hvis du er syns- eller hørehandicappet – jo mere tilgængeligt er samfundet over for en generel integration af syns- og hørehandicappede borgere.

Den samme problemstilling gælder andre minoriteter med særlige behov.

Den diskussion der altid vil være ved arbejdet med tilgængelighed er: Hvor tilgængeligt vil og kan samfundet være – har det nogle omkostninger på andre punkter, som vil blive opfattet som en begrænsning for andre. For eksempel det æstetiske udtryk ved layout der ikke er særlig læsevenligt, og arkitektur der ikke er særlig fremkommelig for gangbesværede.

Hvor besværligt skal det være at være handicappet? Hvilke begrænsninger skal den enkelte lære at opfatte som sit særpræg her i livet?

Dette indlæg blev udgivet i Kultur og normer og tagget , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *