Begrebet læring

Illeris, K. (1999): “Læring”

Læring skal forstås i modsætning til indlæring, den traditionelle skole læring af et bestemt emne.

Læring knytter sig tæt til begreberne fleksibel og omstillingsparat – og har fokus på mentalitetsændring i læreprocesser. Behovet for at fokusere på læring i uddannelses- og erhvervslivet, er opstået for at styrke konkurrenceevnen i en meget foranderlig verden.

Læring, personlig udvikling, kvalificering og socialisering bliver begreber der går i et.

Tendenser i forståelsen af en ny læringsforståelse:

  • Den lærende opbygger selv sine videns- og forståelsesmønstre på baggrund af sine erfaringer
  • Læring er en social betinget proces – der foregår direkte eller gennem kommunikationskanaler
  • Sammenhængen for læringen har betydning for læringens proces og resultat
  • Læring påvirkes af den lærendes personlige indstilling
  • Den lærendes bearbejdning / refleksion har betydning for læringens resultat
  • Læring er på en gang en subjektiv proces og en samfundsmæssig proces

Det centrale til forståelse af læring er, at have forståelse for helheden i læringsbegrebet.

Læring omfatter på integreret måde tre delprocesser:

  • Samspilsprocessen mellem den lærende og dennes omverden
  • Den indre psykiske tilegnelses- og bearbejdelsesproces (evnen til at omsætte det der bliver fortalt/formidlet – og bygge ovenpå det eksisterende)
  • Den indre psykodynamiske proces der mobiliserer energi (interesser, holdninger, motivation)
Dette indlæg blev udgivet i Læringsteori og tagget , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *